Når ens børn er forskellige.

Ferie med børn ..

Nu sidder vi i bilen på vej til Sjælland, pigerne er installeret på bagsædet, kufferterne ligger og har det presset i bagagerummet og imens jeg har forsæde vagten kan jeg jo passende forsøge mig med jonglere mellem at svare på alle jeres ferie spørgsmål og servicere med sutter, iPad koder og drikkedunke til dem der sidder bag mig.

Det i har spurgt mest ind til, er hvor vi rejser til på Mallorca. Og de første 3 gange vi var afsted var vi i Alcudia, som får 5 stjerner herfra, når vi snakker ferie med børn. Stedet er vidunderligt ! Ikke for stort og ikke for småt. Med den mest børnevenlige strand jeg nogensinde har sat mine fødder på, lækre restauranter og alt hvad turist hjertet begærer. Eller, her må jeg nok hellere lige indskyde at når vi melder bade ferie, så mener vi det. Så bruger vi så tæt på alt vores tid på pool, strand og mad som vi kan slippe afsted med. I de år her hvor børnene er små, der er ferie for os lig med afslapning, ingen planer – ren og skær tid til at være sammen og lave hvad vi har lyst til. Om et par år (eller 8) når de er større, vil vi død gerne til USA. Jeg vil gerne til Afrika – når de er gamle nok til at huske det, vil vi gerne vise dem verden. Indtil da, skal ferie bare være noget hvor man er sammen om at lave minder ud af ingenting. Så jeg kan anbefale lige nøjagtig 0 udflugter og seværdigheder på Mallorca, for vi har ikke bevæget os længere væk fra hotellerne end hvad barnevognen kunne trække.

Anyhow – hvem har vi rejst med. Spies er og bliver mit go to rejse bureau. 3 ud af de 4 gange vi har været afsted har vi rejst med Spies og den gang vi ikke gjorde var afgjort en fejl. Jeg får sponsoreret absolut intet når jeg siger det her, Spies kan alt med / på / til sådan en børne ferie. Vi har boet på enten Sungarden eller Sunwing hver gang (den her inklusiv) og er kæmpe fans. Til de der ikke ved det, er Sunwing Spies’s familie hoteller. Det er her Lollo og Bernie maskotterne bor og underholder (fortæller hende der engang arbejdede for Spies på netop et Sunwing hotel og i skal naturligvis ikke dele den her med ungerne, men et par gange om ugen var jeg rent faktisk Lollo eller Bernie. Som i, den stakkel der vader rundt i 30 graders varme for at kramme 800 børn iklædt jævnt tungt udstyr). Sidespring, men udover det er der Mini Land, hvor børnene afhængig af alder både kan blive tilmeldt aktiviteter uden forældre men også bare gå ned med mor eller far og tegne, lave perler eller få en gang ansigtsmaling. Der er ofte flere forskellige legepladser på hotellerne, Mini Marked hvor der kan handles, restauranter (med børnevenlig mad), flere forskellige pool områder så der er noget til alt fra baby til irriterende teenager, underholdning / mini disko om aftenen, børnevenlige værelser – ej men der er alt hvad børnene har brug for. Sunwing for the win ! Den her gang tager vi til Cala Bona, bare for at prøve noget nyt 😉 naturligvis stadig Sunwing. Når vi kommer hjem skal jeg nok lige melde tilbage om det ryger med på listen over anbefales værdige steder på Mallorca.

Med hensyn til tips og tricks ligger jeg nok ikke inde med så pokkers mange. Vi prøver altid på ikke at tænke så meget over alting, altså børnene er bare med ligesom de plejer ? Den her gang har jeg lavet en lille “fly taske” til dem med underholdning, men ellers plejer vi sku ikke rigtig forberede sådan en flyvetur.. Nu jinkser jeg den jo sikkert og får 3 svedige timer i morgen, men der plejer altså ikke at være noget. Pakke listen er i flere der har spurgt til. Men vores er ret simpel. Lang men simpel. Tøj, badetøj, toilet sager, bleer og badebleer, børne (og voksen) Panodil, solcreme og aftersun. Måske et par bade luffer men ellers er vi ved at være der. De har fået lov at pakke hver et par lege sager at tage med, D har Barbie med som skal med i poolen og nynne har en dukke og en bog.

Sidste ting, så plejer vi at have barnevogn med, vi har denne gang satset på at en klapvogn er nok, men med Spies er det gratis at hive den slags udstyr med til børn under 2 år.

Vi plejer ikke at booke all inklusiv, for vi er typerne der sætter pris på at forlade hotellet et par timer om aftenen for at finde god mad og lige så god rødvin, men morgenmads buffeten klikker vi altid med. Det er så nemt og det vælter med ting som pigerne kan rende rundt og pege new på tallerkenerne.

Mit aller bedste råd sådan helt overordnet er nok at forsøge ikke at gøre det sværere end det er. Ikke at panikke over alt muligt som sikkert ikke bliver noget problem. Lad være med at gøre en ferie til et problem – se selv rejse delen som en del af ferien. Slap af, så går det meget nemmere.

Aller sidst, så er der altså bare forskel på hvad folk synes er en fed ferie. Dicte elsker hele charter helvedet, hun er lykkelig hvis det vælter med børn i poolen og der er vandgymnastik til middag – så det samme er vi. Hun ser frem til at lave nye venner, frem til legepladsen i bare ben og at kunne skifte imellem strand og pool. Happy kids, Happy life venner.